به کدامین سمت میرویم؟

رشته که نه یک intrest  در رشته های انسانی هست به نام آینده پژوهشی که با توجه به داده های فعلی سیستم و تطبیق نتیجه داده ها با سیستم های مشابه میتونه یک نتیجه گیری رو انجام بده با در نظر گرفتن تجربه تاریخی بومی!

الغرض!

 جامعه ما متاسفانه چند سالی هست بعد از دولت پربرکت دکتر احمدی نژاد که به مرز هشدار رسوند کشور و اجتماع رو! از نظر شاتغال اوضاع فاجعه باری پیدا کرده! صنایع ما در اثر تحریم نابود شدند! نابود! بازار سرمایه گذاری از سرمایه محوری به سمت دلال محوری رفت و نمود این دلالها رو در افرادی مثل مه آ،رید خسروی و بابک زنجانی و امثالهم به وضوح میتوان دید حالا اینکه چه دلایلی باعث شده این افراد در مقطع فعلی مغضوب شوند و پرونده شان رو شود به کنار که صد ها چون اینان در جامعه هستند و طبیعتا تا حمایت ارگانهای خاص! و سران! ان سازمانهای نظامی سیاسی فرهنگی! از این افراد نباشند ابدا توانایی چنین شبیخونی به بیت المال را نخواهند داشت! همه اینها به کنار!  ارتباطت جهانی رو به نابودی رفت و دوستان ما شدند مجمع الجزایر قمر ... برونئی... جیبوتی!!! هندوراس.. ونزوئلا..بولیوی .... در اثر نابود شدن ارتباطات جهانی صنعت توریست هم که یکی از پر بازده و زود بازده ترین صنایع دنیای امروز است بساطش را جمع کرد! و هتل های ما شدند مخروبه هایی برای استفاده هموطنان صرفا!

تمام این فکاتور ها منجر به تغییر ذائقه اشتغالی افراد شد! در برهه ای از زمان هرکسی رشته مهندسی میخواند در ایران یک کلاس کر ویژه ای داشت . دوره دوره سازندگی بود و کشور نیاز داشت به ساختن زیربناهای نابود شده در اثر جنگ با عراق. ساختن سد ها( به عنوان یکی از علایق اصلی آقای هاشمی رفسنجانی که البته نشان از سطحی بودن نگاه ایشان در زمینه توسعه دارد و بعد از سفر زاپن که دیده بود این کشور تعداد زیادی سد دارد فکر میکرد سد یکی از نمودهای توسعه است و هرجا میرفت یک سد احداث میکرد) نیرو میخواست! ساخت جاده ها نیرو میخواست و خیلی زمینه های دیگر نیاز کشور را به نیروی کار ماهر مهندسی رو به ازدیاد میبرد! حتی بعد از دوره سازندگی هم در دولت اصلاحات وضعی  بازار کار برای خیلی رشته ها مناسب بود. و از قضا رشته پزشکی خیلی راغبی نداشت. یعنی انتخاب بچه ها اول ریاضی بود اگر چیزی قبول نمیشدند میرفتند تجربی و .....

دوران گذشت و بلا های آسمانی که توسط پیامبر نو ظهور( ر.ک به اضهارات معاون اول رییس جمهور احمدی نژاد (رحیمی) در سفر به سوریه که نقل میکرد فردی به او گفته از نبوت خاتمه پیدا نمیکرد یقینا پیامبر بعدی احمدی نژاد بود) بر جامعه ایران نازل شد  بازار کار تقریبا تمام رشته ها را نابود کرد!

این وسط یک زمینه بکر مانده بود که دست نخورده بود! نیوری کار کمتری داشت! رغبت خیلی زیادی هم بهش نبود! زمینه اش هم کار خصوصی بود و ..... 

پزشکی!

سیل جمعیتی به سمت این رشته روانه شد و همچنین خواهر خوانده اش دندانپزشکی و دوست دیگرشان داروسازی! 

بحث اینکه این رشته ها هم در حال اشبع هستند و نومدش را در داروسازی به وضوح میتوان دید و بعد هم دندانپزشکی که آن هم تقریبا دارد بازارش را از دست میدهد و پزشکی عمومی مرحوم هم خیلی وقت است نفس های اخرش را میکشد( طرح پزشک خانواده ممکن است وضعیت را برای پزشکی عموم کمی متفاوت جلوه دهد) همش به کنار!

بحث بر سر این است! 

که در جامعه ای که تمام حوانانش با هم تصمیم گرفته اند دکتر شوند قرار است چه کسی ریسرچ کند؟ چه کسی تدریس میکند؟ بچه های نسل بعد را چه کسی درس میدهد! آیا ریسرچر و استاد و هنرمند و نویسنده خبوی اصلا مانده که بخواهد نسل خوبی تربیت کند؟ آیا نیاز جامعه بعد از اشباع این رشته ها و سیل بیکاران این رشته ها که وارد جامعه خواهند شد و راه گریزی از آن نخواهد بود توسط چه کسی رفع خواهد شد؟ آیا میتوان از چنین کشوری انتظار پیشرفت داشت؟ آیا ایران 1404 یک جوک است؟ آیا سند چشم انداز که ایران در آن قدرت فرامنطقه ای شده!!!!!!!!! توسط پزشکان و دندانپزشکان محقق می شود؟؟؟؟؟!!! 

آیا آینده روشن است؟